Συνέντευξη Τύπου του Υφυπουργού Παιδείας κ. Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Θ.Π.Παπαθεοδώρου...

 

Συνέντευξη Τύπου του Υφυπουργού Παιδείας κ. Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Θ.Π.Παπαθεοδώρου σχετικά με τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

Δελτίο Τύπου

Θέμα: «Συνέντευξη Τύπου του Υφυπουργού Παιδείας κ. Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Θ.Π.Παπαθεοδώρου σχετικά με τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού»

O Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Θεόδωρος Π. Παπαθεοδώρου έδωσε Συνέντευξη Τύπου, σήμερα Τετάρτη 14-11-2012, συνοδευόμενος από τον Ειδικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Σ. Γκλαβά, σχετικά με τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Κατά την εισήγησή του ο Υφυπουργός τόνισε ότι η ένταση του φαινομένου της βίας στα σχολεία, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, απαιτεί οργανωμένες πολιτικές, που θα αποτελούν κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Σκοπός του Παρατηρητηρίου, όπως υπογράμμισε, είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δράσεων για την πρόληψη της Σχολικής Βίας και τον Εκφοβισμό, η ταυτοποίηση, η μελέτη και η διοχέτευση προς διαχείριση σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού. Για το λόγο αυτό, το Παρατηρητήριο μετέχει σε σχετικές έρευνες και επιτροπές του Υπουργείου καθώς και άλλων φορέων προκειμένου να παρακολουθεί και να επεξεργάζεται τα στατιστικά δεδομένα και να εκδίδει τα σχετικά αποτελέσματα σε ετήσια βάση για την εξέλιξη των φαινομένων της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, σε Πανελλήνιο επίπεδο.

Στη συνέχεια ο Θ.Π. Παπαθεοδώρου παρουσίασε τις Δράσεις, που έχουν προγραμματιστεί για το σχολικό έτος 2012-2013, ως εξής;

1)Λειτουργία Κέντρου Καταγραφής Περιστατικών στο Παρατηρητήριο

2)Εκπαίδευση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων ανά Περιφέρεια (Α’ Φάση)

3)Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Β’ Φάση)

4)Δράσεις Αγωγής Υγείας και Δράσεις Ευαισθητοποίησης Μαθητών

5)Λειτουργία Κινητής Μονάδας Παρέμβασης σε συνεργασία με ΕΨΥΠΕ (…..)

6)Λειτουργία Τηλεφωνικής Γραμμής Υποστήριξης για εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με ΕΨΥΠΕ

7)Διαδικτυακή Πλατφόρμα Συμβουλευτικής για εκπαιδευτικούς και εφήβους

8)Επιστημονική Έρευνα για ανίχνευση και Παρακολούθηση αντικοινωνικών συμπεριφορών στο σχολείο

9)Πανελλήνια Καμπάνια κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

10)Πρόγραμμα Ευαισθητοποίησης/κατάρτισης γονέων μέσω της Δια Βίου Μάθησης και της Λειτουργίας Σχολών Γονέων

Μετά την ολοκλήρωση της εισήγησής του, ο κ. Θ. Π. Παπαθεοδώρου απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ : Είχατε μιλήσει για την αναβάθμιση του χρόνου του μαθήματος της Πολιτικής Αγωγής. Φαντάζομαι ότι και αυτό το εντάσσετε εδώ, όπως επίσης και μια συνεργασία, που αν δεν κάνω λάθος έχει ξεκινήσει με τον Γάλλο Υπουργό για τη Δημοκρατία. Είναι και αυτό μέσα σε αυτό το «πακέτο» του Παρατηρητηρίου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Την εμπέδωση της ιδιότητας του Πολίτη στο Σχολείο, προβλέπει μια σειρά από διαδικασίες οι οποίες είναι και μαθησιακές και διαδικασίες του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Από τη μία πλευρά, λοιπόν, είχαμε πει ότι θα ενισχύσουμε την Πολιτειακή Παιδεία, θα ενισχύσουμε τα μαθήματα τα οποία έχουν να κάνουν  με τη Δημοκρατική Ταυτότητα , με τη Δημοκρατία στο Σχολείο. Από την άλλη πλευρά, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο το έχουμε συμφωνήσει και με τον Υπουργό Παιδείας της Γαλλίας. Εξετάζουμε τη σύνδεση αυτή των μαθημάτων  με αντιρατσιστικές δράσεις στο πλαίσιο αντίστοιχων δράσεων της Περιβαλλοντικής Αγωγής .

Δράσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με την αντιμετώπιση και την καταπολέμηση της ξενοφοβίας, της μισαλλοδοξίας, μέσα στα σχολεία, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, γιατί, η αδράνεια  που έχει υπάρξει τα τελευταία χρόνια, έχει αφήσει χώρους για δυνάμεις οι οποίες αυτή την στιγμή, κινούνται εχθρικά απέναντι στις δημοκρατικές κατακτήσεις του λαού, και να αλιεύουν στα θολά νερά της  απελπισίας, όπως είχα πει και στη Βουλή ή στα θολά νερά της κοινωνικής κρίσης.

Εκεί δημιουργούνται,  πέρα από την υποχώρηση των δημοκρατικών θεσμών δημιουργούνται και  αντικοινωνικές συμπεριφορές που συνδέονται  με την έλλειψη της αίσθησης ένταξης σε ένα σύνολο, με την υποχώρηση της αίσθησης ότι τα παιδιά ανήκουν σε μια κοινότητα. Αυτό το αίσθημα του «συνανήκειν»,  ότι ανήκω δηλαδή με κάποιον άλλο σε κάτι κοινό έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία,  ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, διότι εκεί δημιουργούνται οι ρωγμές της κοινωνικής συνοχής, εκεί δημιουργούνται οι συνθήκες αντικοινωνικών συμπεριφορών, έτσι ώστε να παρατηρούνται φαινόμενα, είτε βίας είτε εκφοβισμού.

Στο σχολείο πρέπει να ληφθεί κάθε πρόληψη, έτσι να αντιμετωπίζονται αυτά τα φαινόμενα σε πρώιμο στάδιο και να αποτελούν οι σχετικές δράσεις  κομμάτια αναπόσπαστα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Συνδέεται η Πολιτειακή Παιδεία, συνδέονται οι δράσεις  ενάντια στο Ρατσισμό, στον Κοινωνικό Αποκλεισμό, και στην Ξενοφοβία με δράσεις, οι οποίες θα είναι δράσεις πρόληψης της κοινωνικής έντασης, και  δράσεις πρόληψης της σχολικής βίας.

Επιμένω σε κάτι. Δουλειά του Παρατηρητηρίου θα είναι επίσης να οριοθετήσει το τι ονομάζουμε σήμερα ‘’ Σχολική Βία,’’. Αν έχουμε φαινόμενα λεκτικής, ψυχολογικής, ακόμη και σωματικής ή αν θέλετε και ιντερνετικής βίας και εκφοβισμού γιατί πλέον παρατηρούμε ότι το περιβάλλον του σχολείου έχει αλλάξει και αν δεν δρομολογήσουμε και υλοποιήσουμε ως μία μόνιμη άποψη για το πώς μπορεί να λειτουργήσει  στο σχολείο η πρόληψη, τότε νομίζω ότι σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα οι επιπτώσεις αυτής της αδράνειας θα είναι πολύ σημαντικές.

ΕΡ. :  Δηλαδή θα μπει, αν κατάλαβα καλά η Πολιτειακή Παιδεία ως μάθημα υποχρεωτικό; Πως το σκέφτεστε;

ΑΠ.:  Όπως είχα πει και στη Βουλή, γνωστικά αντικείμενα που συνδέονται με την πολιτειακή Παιδεία, είτε ως μαθήματα Κορμού, είτε ως μαθήματα Επιλογής θα διατρέχουν τουλάχιστον το Λύκειο και ξέρετε ότι ήδη βρίσκονται στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου τέτοια μαθήματα. Πρόθεση μας είναι να φτάσουμε σε επίπεδα άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπου γνωρίζετε ότι το μάθημα αυτό ξεκινάει στο Δημοτικό και διατρέχει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, τουλάχιστον στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Αυτό, είναι μία προοπτική, θα πρέπει να ξεκινήσουμε με βήματα που οργανώνουν τουλάχιστον σε πρώτη φάση, αυτό το οποίο πρέπει να γίνει στο σχολείο, ιδιαίτερα σε συνθήκες που βλέπουμε ότι, όσο αδρανούμε  σε τέτοια ζητήματα κοινωνικής συνοχής, γιατί πρόκειται για ένα ζήτημα που άπτεται της κοινωνικής συνοχής, όσο αδρανούμε τροφοδοτούμε εχθρούς της  Δημοκρατίας.

ΕΡ. :  Δηλαδή, λέτε, ότι σε πολλές χώρες είναι υποχρεωτικό.

ΑΠ. : Σε πολλές χώρες είναι υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις τάξεις της υποχρεωτικής  εκπαίδευσης.

ΕΡ. :  Για το θέμα των εκλογών θα μας πείτε κάτι; Για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο Καποδιστριακό, για την κατάληψη, θα μας πείτε;

ΑΠ. : Εγώ θα σας προσκαλέσω να δούμε την μεγάλη εικόνα. Η μεγάλη εικόνα αυτή τη στιγμή ποια είναι, και είμαι ιδιαίτερα ευτυχής και λόγω της Πανεπιστημιακής μου ιδιότητας και λόγω της τωρινής θέσης στο Υπουργείο. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι σήμερα, μέχρι σήμερα και σε χρονικό διάστημα ενάμισι μηνός, έχουμε 14 Πανεπιστήμια τα οποία έχουν προχωρήσει σε εκλογές των Συμβουλίων Ιδρυμάτων. Από την άλλη πλευρά έχουμε και κάτι άλλο το  οποίο εμένα με βρίσκει,  αν θέλετε,  απόλυτα ικανοποιημένο.

Χθες το Πανεπιστήμιο Κρήτης Ολοκλήρωσε την εκλογή όχι μόνο των εσωτερικών μελών αλλά και των εξωτερικών μελών με εξαιρετικές επιλογές και εξαιρετικές υποψηφιότητες. Ας μη σταθούμε σε αυτές τις περιπτώσεις σε αυτούς που τελικά εξελέγησαν, ας δούμε και ποιοι ήταν τελικά υποψήφιοι για εξωτερικά μέλη του συμβουλίου. Εξαιρετικές προσωπικότητες του επιστημονικού χώρου, είτε της Ελλάδας είτε του Εξωτερικού. Προχωρήσαμε μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου το καλοκαίρι, άμεσα στη δυνατότατα να εξελιχθεί η εκλογική διαδικασία και έχει εξελιχθεί η εκλογική διαδικασία σε 14 Πανεπιστήμια. Απ’ ότι έμαθα, σήμερα με ιδιαίτερη ικανοποίηση, και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, η διαδικασία πλέον εξελίσσεται ομαλά, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ή τουλάχιστον δεν υπάρχει το πρόβλημα που υπήρξε τις προηγούμενες ημέρες. Ας μη σταθούμε μόνο στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, θα θυμίσω ότι το ΑΠΘ εξέλεξε επίσης τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου. Θα σταθώ όμως σε κάτι, το οποίο δίνει την απάντηση σε οποιονδήποτε αμφισβητεί ότι η διαδικασία εξελίχθηκε και εξελίσσεται  ομαλά. Ποια ήταν η συμμετοχή των μελών ΔΕΠ; Στις περισσότερες των περιπτώσεων, είχαμε συμμετοχή που ξεπέρασε το 70%, το 80% και έφτασε σε ορισμένα πανεπιστήμια το 90%. Κατά την άποψη μου σημαίνει ότι πλέον έχει αλλάξει η κουλτούρα, έχει υιοθετηθεί η αλλαγή που έγινε το καλοκαίρι από τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας  και οφείλω να σημειώσω ότι όταν έχουμε σε ένα πανεπιστήμιο 70%, 80% ή και 90% συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία, θεωρώ ότι τα προβλήματα τα έχουμε αφήσει πίσω μας. Όπου υπήρξαν προβλήματα με αντιδράσεις,  νομίζω ότι ξεπεράστηκαν,  και πολύ γρήγορα θα αποτελούν κομμάτι ενός παρελθόντος, το οποίο ενδεχομένως δεν θα το ξαναδούμε ποτέ μπροστά μας.

ΕΡ. :  Χθες ή προχθές  υπογράψατε μια απόφαση στην οποία λέτε ότι θα ξεκινήσει η Διδακτική Στήριξη.  Θα θυμόσαστε ότι στο παρελθόν, στην αρχή της οικονομικής κρίσης, είχε συναντήσει πολλά οικονομικά προβλήματα αυτό που λέμε λαϊκά,  ‘’το Δωρεάν Φροντιστήριο’’ στα Σχολεία και που ανακούφιζε, όσο και αν δεν είναι πετυχημένος ο θεσμός, αρκετά τις οικογένειες και τώρα με την οικονομική κρίση είναι απαραίτητο. Τι έγινε, βρήκατε τα κονδύλια; Θα ξεκινήσει άμεσα, απρόσκοπτα και παντού;

ΑΠ: Κυρία Παπουτσάκη, θα σας πω το εξής: είναι μεταξύ των πολιτικών επιλογών του Υπουργείου να στηριχθεί η Κοινωνική Πολιτική, η κοινωνική ταυτότητα του Υπουργείου, ιδιαίτερα σε μία περίοδο που η δημοσιονομική κρίση έχει γονατίσει τις ελληνικές οικογένειες. Επομένως, η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη είναι ένας υποστηρικτικός θεσμός που όπως γνωρίζετε, έχει δύο χαρακτηριστικά: Απευθύνεται σε όλα τα Λύκεια, σε μαθητές Λυκείου όλης της χώρας, οργανώνεται μέσα από τα κέντρα πρόσθετης διδακτικής στήριξης, με αντίστοιχο αριθμό τμημάτων και με ολιγομελή τμήματα, γιατί ξέρετε, ότι ο αριθμός είναι από 5 ως 20 μαθητές. Επίσης καλύπτει όλη την περίοδο προετοιμασίας των μαθητών και θεωρώ ότι είναι ένα μέτρο που, αυτήν την στιγμή, μπορεί να ανακουφίσει.

ΕΡ.: Και τα βασικά μαθήματα;

ΑΠ.: Και τα βασικά μαθήματα, βεβαίως. Το πλήθος των μαθητών, θεωρώ, ότι έχει να κάνει και με τις δυνατότητες που πρέπει να προσφέρει το σχολείο, γιατί, θα είδατε στην Απόφαση που βγάλαμε χθες, ότι αφορά, σε όλα τα Λύκεια, αφορά συμπλήρωση ωραρίου ορισμένων βασικών  ειδικοτήτων ή ορισμένων καθηγητών που δεν συμπλήρωναν το  ωράριό τους είτε στο σχολείο τους είτε σε ομάδα σχολείων.  Από την άλλη πλευρά, αφορά όλα τα Λύκεια, όλους αυτούς οι οποίοι ενδιαφέρονται για μία τέτοια διαδικασία.

Τα ολιγομελή: Επίσης, τμήματα, από 5 – 20 μαθητές, δίνουν τη δυνατότητα για να υπάρξει και μία πολύ καλή εκπαιδευτική διαδικασία. Το 5-20 αναφέρεται, άλλωστε, και στην απόφαση. Αυτό που μας ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή είναι να δοθεί η δυνατότητα, εφόσον υπάρχει, και από την άλλη πλευρά, η θέληση του Υπουργείου να υποστηριχτούν οι μαθητές σε μία διαδικασία , η οποία έχει να κάνει όχι με το δωρεάν φροντιστήριο, εγώ δεν το βλέπω έτσι, αλλά με διαδικασίες ενίσχυσης της μαθησιακής διαδικασίας ενόψει των εξετάσεων και ενόψει των επιδόσεων που θα έχει ο κάθε μαθητής.

ΕΡ.: Θα μας δώσετε μία εικόνα για το τι γίνεται σε όλη τη χώρα στα σχολεία;

ΑΠ: Βεβαίως! Ξέρετε ότι οι περιφερειακές Διευθύνσεις – και το ξέρω ότι το ξέρετε γιατί παρακολουθείτε την εκπαιδευτική πραγματικότητα από πολύ κοντά- μας είχανε στείλει έναν αριθμό κενών τόσο στην Γενική Εκπαίδευση όσο και στην Ειδική Αγωγή. Τα κενά αυτά προκύπτουν από δηλώσεις των Διευθυντών.

Μας ενδιέφερε επίσης να υπάρχει και μία ηλεκτρονική αποτύπωση και για να είμαι ξεκάθαρος, γιατί το κάναμε αυτό; Διότι η ηλεκτρονική αποτύπωση έχει να κάνει με τον αριθμό μαθητών σε κάθε σχολείο, με τον αριθμό των καθηγητών που υπηρετούν και με τον αριθμό των Τμημάτων που έχουν δημιουργηθεί. Τα κενά, προκύπτουν απ’ αυτό. Δηλαδή, ανάλογα με τις ανάγκες που έχει κάθε σχολείο, έχουμε και τα αντίστοιχα κενά. Όταν έχουμε πλήρωση των αναγκών δεν έχουμε κενά. Προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε αυτά τα κενά. Πράγματι, δεν υπήρξε η απόλυτη ανταπόκριση από τους καθηγητές και τους υπευθύνους των σχολείων, γι αυτό και είδατε ότι εξέδωσα μία εγκύκλιο η οποία λέει ότι θα πρέπει άμεσα να ανταποκριθούν όλοι έτσι  ώστε να καταγραφούν τα κενά. Έχουμε άποψη των κενών, ξέρετε ότι οι πιστώσεις φέτος ήταν περιορισμένες, οι πιστώσεις κάποια στιγμή τελειώνουν, θα πάμε σε αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων έτσι ώστε,  όπως είπε και ο Υπουργός στη Βουλή, στη συζήτηση επί του Προϋπολογισμού, τα κενά θα αναπληρωθούν από υπάρχοντες εκπαιδευτικούς  οι οποίοι, ενδεχομένως, βρίσκονται σε άλλα έργα, και αυτό θα γίνει άμεσα. Επομένως για τα κενά. Μέχρι και χθες. Υπέγραψα μία καινούρια τοποθέτηση αναπληρωτών. Μετά από την ολοκλήρωση τοποθέτησης αναπληρωτών, και εφόσον υπάρχουν κενά, και υπάρχουν κενά, τα οποία, θα καλυφθούν από το εκπαιδευτικό προσωπικό που βρίσκεται σήμερα τοποθετημένο σε αλλότρια έργα.

ΕΡ: Περιστατικά βίας στα σχολεία και με ερέθισμα το περιστατικό της Λευκάδας γιατί παραπέμφθηκε η συγκεκριμένη Νηπιαγωγός;

ΑΠ: Να βάλουμε λίγο τα πράγματα στη θέση τους. Τι εννοώ με αυτό, το συγκεκριμένο περιστατικό δεν είχε να κάνει με περιστατικό βίας. Βεβαίως όμως, θα σας απαντήσω!

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, αντίπαλος μας δεν είναι η Νηπιαγωγός. Το αν ακολούθησε ή όχι το πρόγραμμα της συγκεκριμένης σχολικής γιορτής αυτό, θα το συζητήσει με τον Περιφερειακό Διευθυντή, και θα βρεθεί η καταλληλότερη λύση, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα επ’ αυτού! Επαναλαμβάνω, αντίπαλός μας δεν είναι η Νηπιαγωγός. Αντίπαλός μας παραμένει να είναι η οποιαδήποτε ξενοφοβική ή ρατσιστική δύναμη, αντίπαλός μας είναι η Χρυσή Αυγή, δεν είναι η καθηγήτρια, δεν είναι η Νηπιαγωγός, δεν είναι ο εκπαιδευτικός κόσμος. Και οποιαδήποτε  στιγμή –αυτό το είχα πει και στη Βουλή- είμαστε απέναντι σε οποιαδήποτε προσπάθεια διατάραξης –γιατί περί διαταράξεως πρόκειται- από εξωτερικούς θύλακες αποσταθεροποίησης. Νομίζω ότι είμαι σαφής.

Με είχανε ειδοποιήσει ότι 12 παρά τέταρτο κατεβάζετε τα μολύβια και τα στυλό. Σας ευχαριστώ!

πηγή: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

 

Ρολόι

Χρήσιμες

Πληροφορίες

Βρείτε άμεσα αυτό που ψάχνετε!

Καιρός

Athens Weather forecast © weather-wherever.co.uk